Make your own app!

In opdracht van ASML hebben wij een gastles ontworpen waarin leerlingen in één blokuur met z'n tweeën een app programmeren. Aan het einde van de les hebben ze de zelfgemaakte app op hun eigen smartphone staan! Wil jij je leerlingen ook kennis laten maken met vaardigheden zoals coderen en ontwerpen? Laat het ons weten.

Team

Wie zijn wij?

Vier masterstudenten van de Eindhoven School of Education (TU/e lerarenopleiding).

Image

Bram Grooten

Chef apps

Bedenker van de Reactietijd app. Schrijver van de bijbehorende handleiding. Contactpersoon tussen ESoE en ASML.

Image

Remco Levenbach

Chef design

Bedenker van de Chat app. Schrijver van de bijbehorende handleiding. Ontwerper van de handleidingen.

Image

Dirk Lauret

Chef verslag

Schrijver van het uitmuntende verslag.

Image

David van Ameijde

Chef onderwijskunde

Inbrenger van de didactisch verantwoorde instructies.

Image
De Helden van de toekomst

gastles

Wat is een gastles?

Tijdens de gastles gaan leerlingen ervaren hoe het is om zelf een app te programmeren, die ze vervolgens meteen op hun eigen telefoon hebben staan! We hopen hiermee de jongeren te motiveren en veel bij te brengen over de ICT-vaardigheid programmeren en het creatief en gestructureerd denken dat daarbij komt kijken. De doelgroep is havo/vwo leerlingen van het 2e leerjaar, maar andere (onderbouw) klassen zullen er waarschijnlijk ook plezier aan beleven.

Lees meer

FAQ

Veelgestelde vragen

  • Hoe lang duurt een gastles?
    Een gastles duurt 100 minuten.
  • Kan ik meerdere gastlessen op een dag boeken?
    Natuurlijk, we doen vaker 3 gastlessen op een dag.
  • Hebben de leerlingen ervaring met programmeren nodig?
    Nee, de gastles is ook geschikt voor leerlingen die nog nooit geprogrammeerd hebben.
  • Waarom organiseert ASML deze gastlessen?
    ASML ziet al jaren dat er nog te weinig leerlingen kiezen voor een technisch profiel om aan de vraag van technische bedrijven te voldoen. Deze gastles kan leerlingen motiveren om voor de bèta richting te kiezen.
  • Voor welke klassen is deze gastles geschikt?
    De gastles 'Make your own app!' is speciaal ontworpen voor leerlingen van klas 2, havo/vwo.
  • Hebben jullie ook gastlessen voor andere jaarlagen?
    Ja, voor meer informatie over onze andere gastlessen kunt u contact met ons opnemen via technology.promotion@asml.com.

How it works

Wat is er nodig?

Vooraf organiseren

De volgende zaken zijn belangrijk om vooraf te regelen:

  • Reserveer een computerlokaal of zorg voor voldoende laptops met opladers. iPads zijn niet handig voor deze gastles. (ASML kan ook genoeg laptops meenemen, dit regelen we in overleg. Leerlingen werken in tweetallen op één computer. Individueel of in groepjes van drie zou eventueel ook kunnen.)

Ook handig om voor te bereiden

De volgende zaken maken het opstarten sneller:

  • Zorg dat er goede WiFi aanwezig is (ook hier kan ASML bij helpen).
  • Leerlingen werken in tweetallen, maak deze vooraf.
  • Alle leerlingen hebben een Google account (aan te maken op gmail.com).
  • Alle leerlingen hebben alvast de Thunkable Live app gedownload op hun telefoon.

ervaringen

Wat zeggen leerlingen over de gastles?

contact

Meer informatie?

Programming is the new literacy.